Jaarverslag 2023 Politie

We focussen vandaag op het verkeer en de onvermijdelijke maar ook te vermijden ongevallen. Overdreven snelheid, GSM-gebruik maar natuurlijk ook drugs en alcohol spelen een belangrijke rol. Dat werd zondag nog maar eens meer dan pijnlijk duidelijk gemaakt met het dodelijk ongeval in Gent waarbij Steven De Laender en Joris Rogiers het leven lieten.

In de voorbije 50 jaar vielen liefst meer dan 80.000 doden op onze wegen en dat is meer dan driemaal de totale bevolking van Lochristi. Ook hier herinnert een gedenkplaat met meer dan 250 namen aan de verkeersdoden, die langs de N70 – vooral tussen Zeveneken en Lochristi vielen.

In 2023 werden 173 ongevallen met stoffelijke schade vastgesteld en 77 met lichamelijk letsel. In Zelzate 100 en verder in Wachtebeke 51 en 35 in Moerbeke. In Wachtebeke vielen ook 2 dodelijke slachtoffers te betreuren.

Gevaarlijkste wegen

In de treurige top tien vinden we 5x Lochristi, 4 keer Zelzate en 1 maal Wachtebeke. Ook nu nog is de N70 (Antwerpse steenweg, Dorp-West en Dorp-Oost) met 69 ongevallen trieste recordhouder. Maar ook de Rivierstraat en Smalle Heerweg staan er bij met telkens 10 ongevallen.

Er werden 127.945 voertuigen op snelheid gecontroleerd waarbij 10.463 overtredingen werden vastgesteld. Op alcohol en drugs werden 4.171 bestuurders gecontroleerd en daarbij waren er 168 positief op alcohol en 94 op drugs. Hierbij werden ook heel wat rijbewijzen ingetrokken.

Scroll naar boven